söndag 15 mars 2015

Avsmak för alger

I början av mars upplevde jag vad vi kan kalla "en hormonchock av privat natur". Jag svarar gärna på frågor om det via PM på Facebook eller via e-post (ettjordensbarn@gmail.com), men det är nog det första och enda som jag med största sannolikhet inte kommer att dela med mig så mycket av här på bloggen.
Men jag kan säga så mycket som att mina könshormoner, framför allt, vändes uppochner under februari med kulmen i början av mars och sen blev det platt fall. Även binjurarna påverkades och jag hade börjat stötta de med lakritsrot och en ört som heter Shisandra chinensis. En kort tid efter kulmen slutatade jag stötta binjurarna eftersom att det verkligen inte behövdes längre. Lakritsroten började åter smaka illa och Shisandran gjorde mig nästan dålig, med darrningar och plötslig högre vilopuls (som inte kändes bra). Just nu försöker kroppen repa sig och jag upplever helt andra symptom än tidigare under den här processen. Fram till dess tyckte jag att alger var gott, och eftersom att jag behövde jod så åt jag alger två till tre gånger i veckan som jag gjort från början för att stötta Sköldkörteln. Jag äter ju även bl.a. grapefrukt och zucchini samt spenat.

Suget efter, eller kanske snarare smaken för, grapefrukt har ökat tillsammans med ett ökat behov och sug efter c-vitaminrika frukter och färgglada bär. Det här har jag satt mycket i relation till att jag är känslig för förkylningar, efter kikhostan i oktober och eftersom att jag åker med kollektivtrafiken till jobbet varje dag. Zucchini äter jag fortfarande med glädje och detsamma gäller spenat.
Men alger... Alger nästan växer i munnen vissa gånger. Idag var det dags för alger och eftersom att jag ska bort på eftermiddagen och kvällen fick det bli Norikrinklar till frukosten. Jag fick ner de, men det kändes mest torrt och som ett nödvändigt ont. 
Jag tror mycket på att följa kroppens signaler och den här månaden kommer handla om att återfå balansen efter händelsen den 3 mars. Det är just Norikrinklarna och annan Nori som jag har avsmak för just nu, så jag kommer att fortsätta äta alger eftersom att jag behöver det, men jag kommer försöka hålla mig till andra alger och sjögräs. Tyvärr är den "algsallad" jag brukar äta tillfälligt slut i alla de affärer jag brukar handla. 
Jag ska försöka kolla upp om just Nori innehåller något annat som jag kanske INTE behöver. Det är sånt här som är så himla intressant under den här processen, att lära känna sin kropp och sina behov av olika näringsämnen. 

/Milla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar