fredag 17 april 2015

6-månadersjubileum!

Eller ja... Sex månader in i processen. (Sen den 16 oktober 2014). Bara 18 månader kvar, på ett ungefär. Iaf om jag ska anta att det går lika fort och lika bra för mig som de som försökt det här innan mig.

Just nu är jag inne i en lätt hypoperiod. Trötta ögon med ringar och antydan till påsar, mer sömn behövs, minnet är bättre vissa dagar men har fler sämre dagar än de senaste sex månaderna. Men å andra sidan kan jag helt plötsligt överraska mig själv med att komma ihåg en hel inköpslista eller hela dagens schema. Över lag mår jag mycket bättre och de symptom jag numera slipper överväger de symptom jag fortfarande tampas med lite då och då. 

Jag upplever absolut, som jag tidigare skrivit, att jag är mer känslig för stress och sömnbrist men även väder och "dålig" mat, så visst känner jag dagligen att ännu inte är frisk.

Vad gör jag då för att bli frisk: 
*försöker hålla fasta mattider
*och äta bra mat (självklart fuskar jag ibland, men inte alltför mycket eftersom att jag känner konsekvenserna nästan med en gång)
*jag tar extra vitamin- och mineraltillskott, äter sjögräs, alger/kelp tre gånger i veckan och grapefrukt varje dag. Jag undviker kål, sojaprodukter och annat som hämmar sköldkörteln. Jag äter gärna zucchini och tillagad spenat, nötter, fisk och avokado mm.
*Jag gör yoga dagligen och utövar reflexologi på mig själv tre gånger i veckan.
*Jag tar inga konventionella mediciner utan använder örter och mat för att hålla mig frisk och smärtfri.

Våren har definitivt fört med sig både vårtrötthet och morgonstelhet, men samtidigt är jag piggare och mer motiverand än någonsin.  

Jag väger idag 2 kg mindre än för sex månader sen och har både gått ner, sen upp och sen ner de där två kilona ännu en gång. Jag väger mig en gång i veckan och justerar matintag och aktiveringsnivå fortlöpande. Jag har alltid vägt lite mer på vintern (som nu) än om somrarna. Det ska bli intressant att se om och isf hur vikten påverkas det kommande halvåret. Det börjar bli dags att ta fram både cykeln och löparkläderna, även om jag fortfarande måste ta det lugnt med det sistnämnda sen vridningen av knät i julas. Tanken är lördagslöparrundor (i snigelfart) och att cykla lite längre ett par gånger i veckan, allt efter situation och kondition just då. 

/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar