fredag 8 maj 2015

Lunch på jobbet

Jag vet att jag har visat förut vad jag äter. Men idag tänkte jag dels visa en bild på dagens soppa och sen skriva vad mer jag äter idag för sköldkörtelns skull. Idag blir det soppa till lunch. Jag gillar den här soppan för att den går att variera och är extremt enkel att tillaga. 

Till frukost blev det ägg (B12) på glutenfritt knäckebröd med laktosfritt äkta smör (den enda mejeriprodukten jag äter), grapefrukt, Mivitotal utblandat i vatten samt ingefärsté med kanel (stabiliserar blodsockret) och kokosolja (hjälper sköldkörteln). Det kan verka lite men kalorimässigt är det här lagom för någon med underfunktion, vi bränner inte lika mycket kalorier som en "vanlig" person.


Grön ärtsoppa med sjögräs:
* ca 100 g zucchini (eko), riven eller hackad
* ca 10 cm purjolök (eko), hackad 
* 1 msk kokosolja (eko)
* 2 tsk lantbuljong (eko) + 6 dl vatten
* 1 vitlöksklyfta (eko), hackad
* 125 g frysta gröna ärtor (eko)
* 5 g torr sjögrässallad

Hacka alla grönsaker och stek i oljan i en kastrull på medelhög värme tills de mjuknat. Häll på buljong och vatten, koka upp och låt puttra i tio minuter.
Häll sen i ärtorna och koka upp igen. Stäng av plattan och häll i sjögräset. Låt sjögräset svälla i minst fem minuter medan soppan svalnar tillräckligt för att kunna mixas.

Zucchinin och sjögräset är bra för sköldkörteln, det sistnämnda för att det innehåller jod (i ett tidigt inlägg från i höstas finns det specificerat vilka sjögräs mm som innehåller jod). Ärtorna innehåller järn. Ibland har jag även i spenat som jag har i från början med grönsakerna.

När jag kommer hem från jobbet brukar jag äta det jag märker att kroppen behöver, idag blev det en sallad med nötter, avokado och lax.

/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar