lördag 10 januari 2015

Andra mensen

Igår var min sista dag på min andra mensperiod under den här processen. Mitt största aber just nu är att försöka undvika att bli sjuk. Innan min hypotyreosdiagnos (och även efter) blev jag alltid sjuk i samband med mensen. Det är som om kroppen gör av med alla reservresurser på en enda vecka och under den perioden hinner någon hosta på, nysa på eller ta i mig så att jag lyckas få ett virus eller en bakteriell förskylning eller varsomhelst. Igår var som sagt sista dagen på mensen och igår kväll kände jag en irritation i halsen. Idag har jag försökt boosta immunförsvaret så mycket jag kan, men det är inte lätt när magen samtidigt är kass. Precis som förra mensen har jag varit kass i magen även denna period. 

Det positiva har varit att mina örter har fungerat även den här gången så jag har knappt haft någon mensvärk. Wohoo!

När det gäller cravings så kom saltsuget tillbaka och det hann bli en påse chips i helgen som var innan jag lyckades lägga ihop två och två och åt en portion sjögräs - och det funkade!

Menskoppen är ett jättebra hjälpmedel för att känna när mensen går mot sitt slut. Eller egentligen behöver man inte just en menskopp, men menskoppen gör att jag lär känna mitt underliv på ett mer självklart sätt än jag nog hade gjort utan den. Jag är jätteglad att jag bytte till menskopp och jag är supernöjd med den. Nej, jag sover fortfarande inte med den, men jag har den inne fler timmar nu utan att bli nojig. 

När det gäller humöret så hade jag en riktig dipp igår, men då hade jag en dipp överlag. Jag mådde hemskt från morgon till kväll. Morgonen startade med huvudvärk, sen kände jag mig trött och svag och till och med febrig under dagen och tålamodet sviktade oerhört. Kvällen innan hade jag fått tre svåra besked på jobbet direkt efter varandra, och det tog hårt. Jag jobbar ensam och hade ingen att bolla med, och så mens på det... Men igår eftermiddag vände det och sen har jag mått bra. Annars under den här perioden så har jag väl haft lite kortare stubin än jag har i vanliga fall, men när den har smällt har det varit kortvarigt och inte med en sån stor smäll så några stora humörsvängningar har jag inte upplevt den här perioden.

Min sambo håller f ö med om att jag har fått ett jämnare temperament över lag sen jag började med det här i oktober. 

Och sist men inte minst i det här lite väl uppstyltade inlägget vill jag dela med mig av att de senaste två mensperioderna har haft cykler på precis 42 dagar. Det ska bli mycket intressant att under det kommande året se hur det utvecklar sig. Mensen är ju ett väldigt bra hjälpmedel när det gäller att mäta kroppens välmående.
När jag var tonåring och först fick mens, och till dess att jag började med preventivmedel pga kraftiga kramper, hade jag en "varannan-cykel" på 28/40 dagar. Jag hade alltså 28 dagar mellan första pch andra och sen 40 dagar till nästa och sen 28 igen. Någon sa till mig (men jag vet dock inte hur mycket forskning det ligger bakom det uttalandet) att man släpper ägg från höger och vänster äggstock varannan gång och att jag alltså då hade en cykel på 68 dagar per äggstock och att det var lite förskjutet och därför INTE rätt och slätt 34 dagar mellan varje mens. Men som sagt, det där vet jag inte hur väl det stämmer. Jag minns inte ens vem som sa det.

Den här processen, den här resan jag är ute på för att må bättre och lära känna min egen kropp är inget jag ångrar än så länge. Man ska väl aldrig säga aldrig, så än så länge ångrar jag inget och jag älskar att lära mig nya saker om mig själv varje dag.

/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar