fredag 21 november 2014

Dunderförkyld och förväntad sköldkörtel-dipp

Inlägget om vardagen och maten insåg jag att jag redan har skrivit i inlägget om min inledande Detox. Men det kommer ytterligare ett inlägg med lite listor över sköldkörtelspecifika matvaror och näringsämnen.

Just nu är jag dunderförkyld. Förra lördagen när jag var ute och sprang kände jag av bihålorna och var tvungen att avsluta mitt i passet. Sen vilade jag resten av lördagen och söndagen för att kunna jobba på måndagen. Det kunde jag. Jag har mått förvånansvärt bra i veckan med bara någon enstaka huvudvärk - och jag är den första att medge att jag har druckit alldeles för lite vätska den gångna arbetsveckan - och konstiga känningar, stickningar, i gomseglet. Till och med igår, även om jag var riktigt trött i slutet av arbetsdagen, trodde jag att jag skulle klara att jobba veckan ut. 
Inatt sov jag dock inte många timmar, mellan 22:30 och 05:40 sov jag inte tre hela timmar och när jag vaknade hade jag feber, frossa och riktigt hög puls. Jag hörde av mig till mina kunder om att jag inte kunde jobba idag, försökte gå upp för att göra ett té att sova på men var så snurrig... Så jag tog den första alvedonen sen den här resan började och somnade om, vaknade vid tio, feberfri men riktigt dunderförkyld. 

Huvudvärken kommer och går, jag försöker dricka mycket och äta med jämna mellanrum. Åt kikärtsgryta till lunch. Försökte trösta mig med en bit mörk choklad, men den sved i övre delen av halsen så det nästan satte igång en hostattack - och det här är inte ens någon hostig förkylning!
Jag är alldeles för förkyld för att jobba men lyckas använda mig av örter för att hålla symptomen i schack. 

"Guldhonung" tre gånger om dagen: honung och gurkmeja.
Örtté på kamomill och rölleka, och efter chokladen rev upp halsen har jag gjort nästa omgång té med lite lugnande timjan också. 
Igår kväll krånglade magen och då blev det mitt speciella "magté" på Ljung, Kamomill och Pepparmynta. Jag ska göra iordning en temos med té inför nästa natt med Ljung, Kamomill och Johannesört. 
Observera att man inte ska förtära johannesört om man går på hormonella preventivmedel - vilket inte jag gör sen min p-stav "tog slut". Vilken preventivmedelsmetod jag valt istället (då jag inte önskar bli gravid i dagsläget) kommer i ett senare inlägg.

Den här förkylningen kan jag se på två sätt, det ena är att det är kulmen av min detox och det andra är att nu börjar sköldkörteln inse att den måste arbeta med vad den får på naturlig väg och det här är nog början på den "dippen" jag väntat mig. Jag väntar mig också att horder av gamla symptom kommer tillbaka, d v s sånt som kroppen "får gratis" av levaxinet men nu måste fixa på egen hand. Och det kommer innebära att jag kommer behöva galet mycket sömn ett tag framöver. Hälsan först - sen socialt liv. Utöver ett dop den 13/12 och lite andra sammankomster just på helger, blir det kanske inte så många sociala stunder den kommande månaden - eller två.

Vad ska jag göra för att komma igenom dippen och hjälpa sköldkörteln.
Sova!
Och fortsätta att äta bra mat med mycket frukt och grönt, bra proteiner mm. I princip enligt detoxen, med några få undantag eftersom att jag inte kommer vara detox-strikt när jag är bortbjuden utan bara undvika sånt som jag vet att sköldkörteln absolut inte vill ha.

Nu ska jag dricka lite mer té, vila och alldeles snart börja förbereda middagen: Nori wraps med avokado, räkor och grönsaker.


Ta hand om er!
/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar