måndag 17 november 2014

Socker och salt

Det här inlägget publicerades egentligen kring den 16/11, men vid "uppdatering" av inlägget, via iPad-appen, för att lägga till etiketter/taggar blev inlägget istället återpublicerat.

Jag har varit dålig på att blogga hittills, jag vet det... Som tur är så är jag inte lika usel på att hålla koll på mat, vikt, träning, temp mm från dag till dag som jag är att blogga om det. 

Det har nu gått en månad sen jag började denna resa och jag har precis fallit tillbaka i socker-träsket ett par gånger, och jösses vad det märks på sköldkörteln! Eller rättare sagt måendet: bakiskänsla, seghet, svettningar och slembildning i halsen.

Salt däremot. Jag har alltid älskat chips, men förut var det nästan ett behov. Nu har jag märkt att det jag länge misstänkt stämmer, det är inte chipsen jag "behöver", inte heller saltet - bara indirekt - utan istället jodet i saltet. Så ett par gånger har jag helt enkelt ätit sjögräs (norikrinklar från Renée Voltaire) när chipssuget blivit för starkt, och det hjälper. Jag försöker äta sjögräs två gånger i veckan minst för att stötta sköldkörteln med jod. Den här veckan har jag köpt hem sjögräsnudlar som jag ska äta till kikärtsgrytan imorgon samt noriark som ska bli nori wraps med räkor och avokado på torsdag.

När det gäller träning och rörelse har jag hållit fast vid min härliga morgonyoga och ska snart lägga till ytterligare en övning, börjar få koll på the fish pose nu så det känns lagom att lägga till en övning till nu till helgen. I övrigt har jag INTE kommit igång med simningen, mycket för att jag inte riktigt slutat hosta efter kikhostan ännu. Men jag har däremot sprungit tre lördagsmorgnar i rad - yeay! Jag funderar dock på om det börjar bli dags att skaffa gymkort och flytta löpningen inomhus, det var lite väl kallt i luften för mina luftvägar i lördags.
 
Kroppstemperaturen mäter jag varje morgon och kväll och i början sjönk båda två (vilotemp och vilopuls) men senaste veckan har båda gått upp till "normalt" igen. Med normalt menar jag de nivåer de låg på när jag hade full medicinering: ca 36,8*C-37,2*C och 53-58 i puls.

Sömn behöver jag absolut mer av nu, men ser jag bara till att sova minst 7-8 timmar per natt så blir jag inte trött på dagarna alls. 

Vitamintillskott. Just nu dricker jag blutsaft varje dag och mivivital varannan dag för att få i mig järn, B12 och zink. Nästa gång jag kommer till ett apotek ska jag köpa D-droppar. Jag brukar för det mesta ta extra D-vitamin under vinterhalvåret och med tanke på att vi bara haft två soltimmar i november hittills så börjar det onekligen bli dags igen.

Nu ser jag att klockan är nio, dags att borsta tänderna och förbereda för att kunna sova vid tio. Arbetsdag imorn!
Nästa inlägg kommer troligtvis handla om hur en typisk dag ser ut och vad jag äter och dricker från dag till dag och vecka till vecka för att stötta sköldkörteln på ett bra sätt.

Lev väl och ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar