tisdag 25 november 2014

Stötta binjurarna med lakritsrot

http://viriditas.nu/webbshop/orter/lakritsrot/

Jag har funderat mycket på hur jag ska stötta binjurarna genom den här processen. Binjurarna ingår i triangeln Binjurar-Sköldkörtel-Äggstockar som alla påverkas av och påverkar varandra. En frisk sköldkörtel är ju det långsiktiga målet och naturliga medel är metoden. Därför har jag valt att sluta påverka äggstockarna och dem delen av systemet med hormonella preventivmedel (vilket jag ännu inte ångrat en sekund *ta i trä*), men jag har funderat på hur jag ska stötta binjurarna. När jag fick en hypodipp 2012 pga traumat 2011 och därefter långvarig påfrestning (från polisens sida) så märktes det på mina binjurar, så jag inser att jag nu måste göra medvetna val att stötta de på rätt sätt.

Ett sätt jag tidigare har funderat på är lakritsrot. Jag har tvekat eftersom att jag inte tycker om smaken av lakrits. Men idag drack jag så min första kopp té på lakritsrot. Det var absolut inte äckligt, bara en ny smakupplevelse jag inte riktigt kan sätta i association till något annat. Efter några klunkar tyckte jag inte att det var överväldigande gott direkt, men angenämt... Än så länge har binjurarna klarat sig rätt bra, men jag ska testa någon kopp då och då. Min åsikt är ju att om man tycker något är gott (som ingefära) så är det sannolikt att kroppen behöver det. Och om jag dricker en kopp té på lakritsrot då och då så märker jag förhoppningsvis när binjurarna, eller andra delar av kroppen som kan dra nytta av växten, behöver stöttas. Får jag veta att binjurarna behöver stöttas och lakritsroten inte blir godare, då kanske jag överväger andra (naturliga) sätt att stötta binjurarna. 
Men en positivt verkan av att göra en detox är att bli av med alla behov och beroenden (socker, salt mm.) och få förmågan att känna efter vad det egentligen är man behöver - ta steget tillbaka och tänka "ok, jag är sugen på choklad, varför? går det att tillfredsställa med en bit mörk choklad eller ligger det något annat bakom och isf vad?"

Jag kan fortfarande bli galet sugen på min favoritglass från Ben & Jerrys, men när jag tar ett steg tillbaka kan jag dels se att jag skulle ångra mig enormt för att både mage och kropp skulle må så dåligt av all socker och mjölk och sen kan jag också se att det egentligen inte är glassen jag är sugen på, kanske är det just något kallt, kanske är det kalken i mjölken som lockar eller kanske är jag trött och behöver något som piggar upp. Oftast är det för att jag helt enkelt behöver få i mig något att äta, då brukar jag ta ett fröknäcke eller ett glas mandelmjölk och några cashewnötter och se om det hjälper - och sen börjar jag fundera på vad jag ska äta för riktig mat (troligtvis är jag mittemellan lunch och middag).



/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar