torsdag 16 oktober 2014

16 oktober 2014 - lite off topic, men ändå mat som medicin

I somras brände jag mig något otroligt över ena axeln och bröstkorgen, jag som inte har bränt mig på flera år. Efter det började jag kolla upp man kan äta för att stärka huden inifrån. Jag fick massor av tips av välmenande människor på vad jag kunde smörja på huden. Det var inte det jag frågade, så jag fick kolla upp det själv.

Varför vill jag inte smörja något på huden i onödan? Anledningen är egentligen ganska larvig. jag är immun mot insektsbett, ni vet myggor och fästingar mm, men när jag döljer min egen doft med t.ex. solskyddskräm så vill de plötsligt göra ett försök. De flesta insekter som då gör ett försök brukar dö på ett eller annat sätt, så både för deras skull, och för min skull, för att att jag ska få behålla den där halvmetersluftbubblan runt mig som de normalt inte vill komma innanför, så vill jag stärka hudens försvar mot solen och slippa solskyddskräm.
Det är nog ganska uppenbart, men jag säger det iaf: jag är ingen soldyrkare, jag ligger aldrig på stranden och pressar. Jag är en friluftsmänniska, jag gillar att kunna vara utomhus för att hajka eller för att utöva min underbara hobby geocaching med mina vänner - utan att bränna mig.

Efter en del sökande hittade jag iaf en rödlätt man som har stärkt sitt försvar mot solen såpass att han har kunnat gå från att vara i solen 20 minuter och bli bränd till att ligga på stranden i 3 timmar utan att bli bränd.

De här livsmedlen har jag införlivat i min dagliga kost för att stärka hunden inifrån:
* 1 msk Nyponpulver (i yoghurt, juicer eller smoothies)
* 2 msk Tomatpuré (på smörgås eller till varmrätt)
* 3 msk Kokosolja (i téet och att steka i)

Det här är de livsmedel som jag har behövt tillföra, hans lista innehöll flera som jag redan äter eller dricker regelbundet.

Jag diggar den här metoden starkt. Enligt den här snubben (som jag glömt namnet på men ska länka till när jag hittar hans video) så tar det ca 10 veckor innan man kan räkna med ett bra skydd, så jag tänkte att om jag börjar redan nu så borde jag vara good to go lagom till vårvärmen. Jag har hållt på sen sent i augusti, ca 6-7 veckor, och jag har redan märkt något positivt. Den här årstiden, men plus/minus-grader, torra dagar och fuktiga dagar om vartannat så brukar jag i normala fall redan ha tagit fram tjockaste hudkrämen för att smörja in huden efter varje dusch. Inte i år! Inte EN enda gång!
Linfröknäcke med tomatpuré och färskpressad juice med
banan och nyponpulver. Och så russin för magen just idag.
Bilden är på dagens power-mål som jag kallar det. En måltid fullspäckad med vitaminer och hudstärkande livsmedel.
Juicen innehåller bl.a. grapefrukt som är "glutathione", vilket innebär att den hjälper sköldkörteln. Om någon vet vad uttrycket heter på svenska så säg gärna till. Motsatsen är "goitrogens" och är alltså livsmedel som stjälper sköldkörteln. Full lista kommer i ett eget blogginlägg.

/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar