torsdag 16 oktober 2014

Morgonyoga

När jag har läst på lite om vad man kan göra för att stötta sköldkörteln så har alla källor nämnt Yoga. Och yoga är något som jag både gillar och ägnar mig åt nästan varje dag. Med nästan menar jag att jag gör uppehåll ibland, t.ex. om jag är förkyld eller har en infektion i kroppen. Jag fick en gång rådet att undvika yoga när jag är sjuk för att inte sprida sjukdomen vidare i kroppen, yoga är ju känt för att få igång blodcirkulationen. Det var faktiskt därför jag började med yoga för flera år sen, för att få igång cirkulationen på morgonen. Jo, jag har valt att göra mitt pass på morgonen. Det finns så många råd om att man ska göra yoga på fatande mage, eller åtminstone ha ett mellanrum på 4 timmar mellan mat och yoga, så jag tyckte helt enkelt det var enklast. Och eftersom att man ändå ska vänta med frukosten en timme efter att ha tagit levaxin på morgonen så har jag lagt in mitt pass där. Och även när jag slutar med levaxin så kommer jag att fortsätta med vanan att göra yoga innan frukost.

Jag gör ett yogapass som kallas Det dagliga dussinet, det innehåller tolv övningar inklusive avslappningsposen och tar ca 15-20 minuter när man kan det utantill.
1. Cat pose (Cat-cow pose)
2. Mountain pose
3. Standing forward bend
4. Lunge
5. Tree
6. Standing side stretch pose
7. Downward facing dog
8. Cobra
9. Child's pose
10. Seated spinal twist
11. Seated forward bend
12. Final relaxation pose / corpse pose

Videon visar början på den DVD jag använde för att lära mig det här passet. Videon har jag nu lånat ut till en väninna.


För att stötta sköldkörteln finns det två yogaövningar man bör lära sig: Shoulder stand (Sarvangasana) och Fish pose (Matsyasana).
Den förstnämnda försökte jag mig på imorse innan min nr 12, men jag kom inte speciellt långt, det var som om kroppen inte alls visste vad den skulle göra. Den andra är jag nästan säker på att jag redan kan nybörjarvarianten av, den med raka ben (ifall ni söker på youtube). Jag tror att mitt mål under 2015 blir att försöka bemästra den avancerade Fish posen (ursäkta min svengelska).

Om någon vet vad resten av övningarna heter på orginalspråket, så berätta gärna.

/Milla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar