torsdag 23 oktober 2014

Detox fick bli en bra början

Mina stora bovar när det gäller gifter, d v s dålig mat, är inte traditionella hel- eller halvfabrikat eftersom att jag redan för det mesta lagar allt själv från grunden (undantagen är sill och glutenfri pasta emellanåt) utan faktiskt "fredagsmys". Jag ÄLSKAR chips. På sockerfronten äter jag emellanåt mandelbiskvier, muffins (hemmagjorda) och Ahlgrens bilar.

I min familj har vi ett talesätt, iaf mamma och jag, att det man behöver tycker man är gott; t.ex. tycker man om ingefära behöver man det, tycker man inte om det finns det säkert ingen anledning att tvinga i sig det. 

Och jag kan säga redan nu, efter en vecka på detox, att jag har insett att chipsen inte handlar om chips, rent fysiskt handlar det om salt. Och salt är ju den vanligaste källan till jod, och jod är något som sköldkörteln behöver. Det här har jag nog anat väldigt länge, jag har bara inte vetat hur jag ska stilla det behovet utan att ta medicinska tillskott - förrän nu. Inför den första detox-veckan köpte jag hem sjögräs att ha i sallader och grytor, just för att täcka jod-behovet. Jag läste på förpackningen (Norikrinklar från Renée Voltaire) att man kunde äta de som snacks. Så härom kvällen när chipssuget satte in så tog jag fram en näve sjögräs i en skål till mitt eftermiddagsmål, och inte nog med att det är gott (ett gott tecken) utan det hjälpte dessutom!

Blåbärssmoothie med banan, blåbär, mandelmjölk och
nyponpulver. Hembakat fröknäcke och Nori.
Under en detox undviker jag följande:
*Svart té med tein (koffein), jag dricker inte kaffe annars hade jag undvikit det också under den här perioden
*Socker; godis, vitt bröd, pasta, ris mm
*Värktabletter ersätter jag oftast med örttéer, men det händer att jag tar en alvedon om jag vaknar med värk/feber när jag är förkyld och inte har ork att gå upp mitt i natten och göra en kopp té

Annat man ska undvika:
*Alkohol dricker jag bara när jag själv fyller år, om ens då, men annars är det något man absolut ska undvika
*Rött och vitt kött äter jag inte heller eftersom att jag är pescatarian, men det ska man också utesluta
*Nikotin, nope inte heller är jag någon rökare, men nikotin ska man avstå ifrån under en detox

Egentligen är det såhär jag ska försöka leva hädanefter, och jag vet att jag kan för jag har gjort det förr, men det känns ändå bra att sätta en tidsrymd för detoxen så att jag inte skäller för mycket på mig själv om jag sen äter en kaka på min brorsdotters dop i december eller på min fars födelsedag. Min detox kommer att vara i sex veckor, fram till den 29 november (den sista november är första advent och då vill jag fira avslutad detox med en kopp glögg).

Något som är viktigt för mig under detoxen är att fortsätta med morgonyogan oavsett hur jag tycker att jag mår när jag vaknar. Yoga får mig att vakna, den får mina stela leder att bli sammarbetsvilliga och den får igång blodcirkulationen och metabolismen.
Något som är minst lika viktigt är att jag får tillbringa tid i skogen. I skogen slappnar jag av, jag andas och njuter av omgivningarna, vindarna och färgerna, oavsett årstid. En skogspromenad tar kål på stressen och ger mig förnyad kraft.

När det gäller kroppsvård har jag inte ekonomin att gå på behandlingar, så jag försöker att njuta av det jag kan göra hemma. Det hade varit bra att ha ett badkar, men även utan ett badkar kan jag ge mig själv fotvård och massera mig själv och göra hårinpackningar och njuta av varma duschar.

Under detoxen kommer jag att leva på ungefär det här:
*Massor av vatten, kokt och kryddat med ingefära, mynta eller citron
*Gröna, röda och örttéer (jag plockar många örter själv)
*Grönsaker, utom de som inte sköldkörteln vill ha; alla kålsorter mm.
*Ingefära och vitlök både i dryck och mat
*Bär - mest blåbär och hallon, jordgubbar är en "no no" för sköldkörteln när den är underaktiv
*Quinoa, råris
*Nötter (naturella) och nötsmör
*Ostar som inte kommer från komjölk - t.ex. fetaost
*Ris- och nötmjölker, också de naturella utan tillsatt socker
*Bönor och ärtor; mungbönor, kidneybönor, vita bönor, svarta bönor, gröna ärtor, kikärtor mfl.)
*Linser
*Ägg, Fisk och skaldjur
*Torkad frukt, men ej några med sulfit, återigen för sköldkörtelns skull
*En hel del frukt; bananer, citrusfrukter, äpplen
*Avokado, kokosolja, sesamolja

Det går att få ihop både frukostar, huvudrätter, juicer och smoothies av allt det här. Det är viktigt med proteiner även under en detox och det kommer jag att få både från baljväxterna, fisk och skaldjur samt nötter.

Jag äter fyra mål mat om dagen när jag jobbar och en detoxdag kan se ut såhär:
Frukost: Ägg, fröknäcke, grapefrukt, ingefärsté eller örtté för att mota bort t.ex. mensvärk
Förmiddagsmål: Smoothie på hallon, nypon, banan och mandelmjölk
Eftermiddagsmål/Lunch: Sallad på grönsaker, avokado, fetaost och sjögräs
Middag: Hemmagjorda fiskbiffar med grönsaker eller en böngryta med grönsaker och sjögräsnudlar.
Kvällsté: örtté med utvalda örter efter behov; sovagott-té, magté, förkylningsté, "månadsté" etc.

Jag börjar varje dag med två stora glas vatten, efter en stund gör jag morgonyogan, och sen kör jag oilpulling och borstar tänderna innan frukost.

/Milla

1 kommentar:

  1. Äter du spannmål t.ex. havre?
    Hur är det med bovete, teff och liknande?

    SvaraRadera